Veilige en gezonde kinderopvang waarin elk kind op zijn of haar eigen manier met de omgeving en zichzelf omgaat. Sensorische Integratie: leer van waarnemen met zeven zintuigen.
Kijkend naar het spelen, bewegen en handelen van een kind ineen alledaagse situatie leert ons dat kinderen op diverse manieren waarnemen.Dit inzicht geeft kinderopvang BIJ Mathilde praktische tools voor haar pedagogiek. Elke gebeurtenis komt bij een kind binnen via de zintuigen en wordt daarna opgeslagen in de hersenen. Zowel positieve als negatieve ervaringen worden opgeslagen. Daarom is het herkennen en onderkennen van de werking van de zintuigen bij kinderen van groot belang. Zo kunnen we als pedagogische professionals ons handelen liefdevol en bekwaam inzetten, met als resultaat een gezonde ontwikkeling.
Het pedagogisch beleidsplan heeft als uitgangspunt de vier pedagogische basisdoelen die zijn opgesteld door mevrouw Marianne Riksen-Walraven.
1 Het geven van eengevoel van emotionele veiligheid;
2 Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie;
3 Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competentie;
4 Het eigen laten maken van waarden en normen.
Kinderopvang BIJ Mathilde vindt het belangrijk dat elk kind zich op een goede manier sensomotorisch ontwikkelt. Verkeerde invloeden op de motorische en sensomotorische ontwikkeling zal ook een negatieve invloed hebben op andere factoren in de ontwikkeling zoals op het gebied van de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Daarom is het van groot belang om hier aandacht aan te geven tijdens de eerste levensjaren in de periode van de dagopvang.
De motorische ontwikkeling start al vanaf het moment dat eenkindje geboren wordt, het kindje begint nl. al direct te bewegen. Zo krijgt het een blik op de wereld en het eigen handelen hierin. De zintuigen geven de informatie door. De ontwikkeling van de zintuigen valt onder de sensomotorische ontwikkeling.
Eigenlijk start het leven met bewegen, verkennen, spelen en leren. Met sensomotorische handelingen krijgt een kind ervaring in het leven op verschillende gebieden. Deze kennis versterkt elkaar. Als een kindje bijvoorbeeld een sinaasappel eet dan kan het voelen aan de vorm, structuur, kan het de kleur en geur zien en ruiken en kan het proeven van de sinaasappel. Deze gewaarwording gaat als informatie naar de hersenen en wordt daar opgeslagen. Als het kindje de volgende keer weer eensinaasappel ziet weet het kindje precies hoe deze voelt, ruikt en proeft. Dit is de integratie van de zintuiglijke prikkels. Zo kan dit terugkomen in alle facetten in de opvang bij het eten, slapen en verschonen (de basis), maar ook bij alle andere activiteiten zoals vrij spel, buiten spelen, lezen, kleuren, knutselen enzovoort.
We verzorgen en zorgen voor een veilige en gezonde omgeving waarin het dagritme voorziet. Spelenderwijs leren we kinderen kennis en vaardigheden aan waarin de omgeving voorziet. De cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden groeien doordat de thema’s en de activiteiten hierin voorzien.
Spelen is de vrijheid om je eigen nieuwsgierigheid te volgen. Het is eigenlijk de rijkste vorm van onderzoek. Met spelen ga je zoeken, ontdekken, proberen en creëren. Bijna overal waar je kijkt is de vrijheid (ruimte om te spelen) van kinderen ingeperkt. Wanneer je als kind zelf de regels van het spel mag verzinnen, ontstaat er ruimte om je motivatie te trainen en je fantasie te prikkelen.Zowel risicovol spelen als veel bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Ze worden er motorisch, cognitief en sociaal-emotioneel sterker van.
Het gehele beleidsstuk is te vinden op het ouderportaal.
Met behulp van dit beleidsplan wordt inzichtelijk gemaakt hoe we op onze locatie werken. Met als doel de kinderen en de pedagogische professionals een zo veilig en gezond mogelijke werk-, speel- en leef omgeving te bieden waarbij kinderen beschermd worden tegen risico’s met ernstige gevolgen en leren omgaan met kleinere risico’s. Het beleidsplan zal elk jaar in januari geëvalueerd en indien nodig aangepast worden, waardoor het een actueel beleid blijft.
Het Veilig- en gezondheidsbeleid geeft onze afspraken en aanpak weer om de kwaliteit op het gebeid van veiligheid en gezondheid te kunnen borgen. Daarbij houden we ons aan de wet- en regelgeving, waaronder deWet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang. Het doel van het Veilig- en gezondheidsbeleid is om kinderen een zo veilig en gezond mogelijke speel- en leefomgeving te bieden, waar zij onbezorgd kunnen spelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ook komt de lichamelijke gezondheid door gezonde voeding, als mede door bewegen en spelen aan bod. Aandacht voor hygiëne speelt daarbij een belangrijke rol. BIJ Mathilde volgt de richtlijnen van de GGD en het RIVM in relatie tot ziektes. Het gehele beleidsstuk is te vinden op het ouderportaal.
Het beleidsplan Veilig- en gezondheid staat in relatie toteen aantal protocollen zoals o.a. de volgende:
Protocol Pedagogisch beleid en pedagogische coaching
Protocol Kindermishandeling kinderopvang
Protocol Gezondheid en Hygiëne
Protocol Ziekte
Protocol Gezonde voeding
Protocol Baby voeding
Protocol Toediening geneesmiddelen
Protocol Veiligheid
Protocol Risicovol spel
Protocol Veilig vervoer
Protocol Brandveiligheid
Protocol Veilig slapen
Protocol Calamiteiten en ongevallen
Protocol Evacuatie
Protocol Gif wijzer en giftige planten
Protocol Buitenspelen
Protocol Hitte
Protocol Schoonmaken
Protocol Handenwassen
Protocol Ongedierte
Protocol Hoofdluis
Protocol Verdwalen en vermissing
Protocol Uitstapjes
Protocol Media(gebruik)
Protocol Informatie-uitwisseling
Protocol Data lek
Protocol Grensoverschrijdend gedrag
ProtocolVertrouwenspersoon
Protocol (Interne) klacht(en)
Protocol Huisregels
Protocol Breng- en haalafspraken